Fredrik Edin: “Kultur är ett sätt att förstå världen, men kanske ännu viktigare, också ett sätt att också förändra den”

Hej Fredrik, vem är du?

Jag är skribent och journalist. Sedan 2012 jobbar jag som kulturredaktör  på Arbetaren Kultur.

Vilken var den senaste bok du läste?

Läser alltid flera böcker samtidigt. Ska jag nämna några får det bli DJ Culture in the Mix som bland annat är en feministisk och postkolonial analys av danskultur och DJs. Roligare än det låter. Heroismer av Gabiele D’annuzio som är en av 1900-talets mest flippade politiska karaktärer, om än inte på ett uteslutande bra sätt. Samt min nya deckarfavorit Attica Lockes Svarta vatten.

Vilken var den senaste film/serie du såg?

Filmen Northern Soul och tv-serien Glue som kan beskrivas som Donnie Darko möter brittisk socialrealism

Hur ser din relation till kultur ut?

Mycket komplex. Jag blev kulturintresserad ganska sent i livet och har en del luckor att fylla, haha. Samtidigt innebär det en förståelse för att tillgång till kultur, eller ännu mindre en egen plattform, är självklarheter för alla eller ens de flesta.

Varför är kultur viktigt?

Kultur är ett sätt att förstå världen, men kanske ännu viktigare, också ett sätt att också förändra den. Kultur är heller ingen isolerad sfär utan något som i högsta grad både påverkar och påverkas av samhället. I mitt specifika fall som redaktör för en tidning handlar det om att både granska makten och förse läsarna med verktyg att göra detta själva.

Vad tycker du saknas på kultursidorna idag?

Idag fylls kultursidorna av människor ur medelklassen med stort kulturellt kapital som skriver för, och tyvärr ofta om, varandra. Jag saknar andra berättelser än dessa.

Vad önskar du av kulturpolitiken?

Oj, jag vet inte var jag ska börja. Visst hade jag gärna sett ett ökat och förändrat presstöd. Det är särskilt viktigt då arbetarrörelsen har gett upp idén om att ha egen media och då allt fler tidningar drivs av ekonomiska skäl snarare än publicistiska. Förutom att detta ger annonsörer ett ohälsosamt stort inflytande märks det tydligt på exempelvis en tidnings innehåll om dess ägare lika gärna kunde sålt schampo som tidningar.

Men om politikerna verkligen vill göra något för kulturen, och inte bara den, borde de verka för en bra och lika skola för alla barn. Det borde också intressera politiker från alla läger. Även den mest kallhamrade borgare borde inse vikten av att arbetskraften är skolad. Idag går vi allt mer mot ett skolsystem för rika och ett annat, betydligt sämre, för fattiga. Det kommer att få katastrofala konsekvenser inte bara för arbetarklassen och kulturen, utan för hela samhället.

Vad tror du behöver göras för att sänka trösklarna till kulturen?

Ur ett större perspektiv handlar det om att förbättra skolan, särskilt för fattiga. Men också om att samhället måste erbjuda möjligheter att ägna sig åt kultur, särskilt för de som kommer från hem där detta inte är något självklart. Jag har jobbat en hel del med ungdomar och kultur och märkt hur stor roll klass spelar. Även om det givetvis finns lysande undantag skulle jag säga att medelklassen ser sig som både konsumenter och åtminstone potentiella producenter av kultur medan arbetarklassen ofta uteslutande ser sig som konsumenter. Jag menar inte att alla ska bli kulturutövare, men samhället har en skyldighet att erbjuda alla samma möjligheter i så stor utsträckning som möjligt.

Ur ett mindre perspektiv tycker jag att alla vi som på något sätt är med och bestämmer vilken kultur som skapas och syns har ett ansvar att reflektera över vilka som får utrymme samt vilka och vilkas berättelser som får uppmärksamhet. Det är nog den enskilda fråga jag arbetar mest med som redaktör.

Vad har kulturen för ansvar i samhället?

Kulturen spelar en mycket viktigt roll i samhället. Därmed inte sagt att enskilda kulturutövare har något särskilt samhällsansvar. Tror det skulle leda till ganska hemsk kultur. Finns i min mening få värre saker är kultur med ett övertydligt politiskt budskap.

Vad hoppas du att Kultwatch som plattform ska bidra till?

Fler och annorlunda berättelser, perspektiv och ståndpunkter.

Fredrik Edin är skribent och journalist, just nu jobbar han som kulturredaktör på Arbetaren Kultur. Tidigare har han skrivit för Darling, ATLAS och ett manus för filmen Metropia 2009. Fredrik har skapat webbplatsen Högdalen Business School och var medgrundare till Asocialstyrelsen och Piratbyrån. Hans privata blog kan läsas här!

AV

Kommentera

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.