No One Notice – Ingen märker att jag är fake. Ingen vill märka.

No One Notice – Ingen märker att jag är fake. Ingen vill märka.

No One Notice är en konceptuell video av Adele Kosman och Hanna Westerling till låten ‘No One Notice’ av AMKosman.

Berätta kort om No One Notice.

Adele: Kollektionen gick under temat “fake” vilket jag översatte till att känna sig fake. Fake i att man låstas saker och att man då känner eller har skuld. Skuld är också kollektiv skuld, vilket människor bär mycket av. Mycket av skulden är ju från och av varann genom att behandla varann dåligt, men för mig är den yttersta skulden det vi gör mot naturen och dess djur. Att vi totalt förstör något så nödvändigt, vackert och oskyldigt. Som också leder oss mot vår undergång… men det blir ett annat projekt.

Hanna: Både låten och kollektionen som är med i videon handlar om ett missnöje och ett ifrågasättande. Ett ifrågasättande om hur världen ser ut idag, hur människor beter sig emot varandra och emot miljön. När vi gjorde videon hade båda idéer som vi sedan mixade ihop till denna konceptuella musikvideon.


Varför titeln No One Notice?

Adele: ‘No one notice’ skulden. Men i sin ursprungliga mer personliga form: Ingen märker att jag är fake. Ingen vill märka.


Är konst ett bra medel för miljöaktivism?

Adele: Att göra konst med rötter i politiska frågor/aktivism eller med ett tydligt politiskt syfte är precis lika viktigt som att bedriva politiska frågor alternativt organiserad aktivism. Allt behövs, och allt kan göra skillnad. Det är konstnärens jobb att ligga i framkanten och bana väg för resten av befolkningen.

Hanna: Jag tycker det är viktigt att frågor lyfts upp på olika sätt så att så många som möjligt kan ta del av dem. Och det är intressant och kul att få ut sin poäng genom något visuellt och inte bara att skriva eller prata om det. Att konst som handlar om exempelvis miljöfrågor kan skapa kommunikation och diskussion mellan folk som inte känner varandra är intressant.

Se videon här:

AV

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.