Forever Alone av Elmira Arikan

Forever Alone av Elmira Arikan

Forever Alone är en ny pjäs på Unga Klara, skriven av Elmira Arikan, med regi av Farnaz Arbabi. 


Ett barn försvinner och en liten fisk är det enda som finns kvar. En liten fisk och en bok som ett par barn nu läser, Den lilla svarta fisken (Mahi-e Siyah-e koochooloo), av Samad Behrangi (1939-1968), en ikonisk bok bland de iranier som kämpade mot Shahen och sedan Ayatollan.

Världen Forever Alone utspelar sig i är en där skräck tar fysisk form och skyfflas till en växande soptipp barnen förbjuds närma sig,  en värld där en reva i tiden gör att man varnas för att springa på sig själv. Här är det inte bara farligt att möta den andre, men nu även sig själv. Rädslan har tagit över. Det är en ensamhetens värld gestaltad med stor fantasi där vi möter barnen Soledad (Saskia Husberg) och Marto (Joel Mauricio).

marto-och-soledad
Marto och Soledad. Foto José Figueroa.

“Soledad och Marto är ensamma på olika vis. Den ena får oftast vara med och leka men är ändå utanför. Den andra är mest hemma och tänker inte spela fotboll hur mycket hans mamma än tjatar om det. Och det värsta stället att vara på är skolan. Plötsligt försvinner ett barn under mystiska omständigheter. Polisen, mamman och andra vuxna måste leta febrilt. Kan ett barn bara försvinna i ensamhet?”

Forever Alone är en föreställning med mycket allvar, men också mycket humor. Då främst i skådespelerskan Siham Shurafas gestaltning av mamman, Rayanna, men även i Klas Lagerlunds enhörning och Catherine Westlings Kommissarie Ann-Britt. Sammantaget är skådespelarinsatsen väldigt hög – vilket också är ett tecken på god regi av Farnaz Arbabi.

rayanna-och-ann-britt
Rayanna och Kommisarie Ann-Britt.

En av klurigheterna i pjäsen är att Rayanna inte bara är namnet på Martos mor, utan också namnet på Soledads, som man aldrig ser. Är det en slump? Nej. Är det samma mor? Kanske. Kanske är Soledad barn till Rayanna i den andra tid som tidsrevan nu fört ihop med denna. Eller finns Soledad, vars namn betyder ensamhet på spanska, bara i Martos medvetande? Martos namn kan betyda matrix, ett ord för livmodern, här kanske platsen för Soledads födelse. Jag är osäker, och behöver kanske se om pjäsen för att eventuellt få något svar på liknande frågor, men det tar inte från min upplevelse – som är drömsk. Kanske är det bara något barnen delar ihop när de väl träffas. I denna värld är logiken att ensamhet besegrar man ihop. Allt annat kan diskuteras.

Att poesin flödar igenom texten är också anledning till de härliga drömska känslan. Då också i de lekfulla referenserna och symbolerna. Enhörningen som enligt tradition kan läka sjukdom. Den återkommande bilden av fiskar och valar, i boken Den lilla svarta fisken och en berättelse om en vit val, vilket omedelbart får en att tänka på Moby Dick, men här rör det sig om en val som ingen kan höra för att den sjunger med låg frekvens. En ensam val. Så är det också med Behrangis lilla svarta fisk, att den ensam ger sig ut i världen.

Efter föreställningen bjuds vi in som grupper till att sitta ihop och göra något som kanske också bryter ens egen ensamhet. Vad det är får ni ta reda på själva. Men se gärna pjäsen, och ta med er ett barn som kanske känner sig ensamt, och som kanske tror att det inte får vara som det är. Här finns lite medicin.


Premiär 16 september 2016

Av: Elmira Arikan
Regi: Farnaz Arbabi
Scenografi & Kostymdesign: Anna Dolata
Musik & Ljuddesign: Shida Shahabi
Ljusdesign: Sofie Anderson
Dramaturg: Emma Broström
Maskör: Daniela Krestelica
Regiassistent: Julia Jonsson
Attributör, scenografi-/Kostymassistent: Gloria Hao
Musiker: Eva Lindal (violin) Sara Parkman (violin) Anton Svanberg (basun, tuba, althorn, trumpet) Hillevi Berg Niska (sång) Shida Shahabi (piano, vibrafon)
Grafisk form: Parasto Backman
Medverkande: Catherine Westling, Joel Mauricio, Klas Lagerlund, Saskia Husberg, Siham Shurafa och Hillevi Berg Niska (sång)

AV

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.