Revolution Poetry – språket är politiskt

Revolution Poetry – språket är politiskt

Konstnären Linnéa Ndangoya Palmcrantz har läst den banbrytande svenska poesisamlingen Revolution Poetry åt Kultwatch och publicerar här en reflektion av boken kring språkets och estetikens villkor.


Är det bara jag som skruvar på mig
när programledaren i Nyhetsmorgon säger
“Och ni börjar släppas in lite i finrummen nu också. I alla fall i den här soffan. Den är väl fin.”
som svar och sammanfattning av Nachla Vargas Alaebs kommentar om hur viktigt det är för henne att Revolution Poetry får ta plats inom finkulturen

Jag tittar på programledarna
och tänker
Ni fattar inte
Ni fattar inte
Sluta
Nickar
Ser dumma ut
Lyssnar inte
Rubricerat
“Från förorten till de stora scenerna”
Ett spektakel

Finkultur fulkultur
Vad är det?
Ska vi inte våga prata om det?
Under en presentation inför klassen om vårt eget konstnärskap
kom jag på mig själv med att rabbla upp
“Jag vill inte vara för politisk, inte för sentimental, personlig men inte privat…”
Vad betyder det?
Var har jag fått det ifrån?
Det är oskrivna regler
Viktiga regler
Etablissemanget vill ha
Städat
Mycket känslor är fult
De måste paketeras och liksom viskas fram för att godtas
Språket i Revolution Poetry
är expressivt
En professor vid Kungliga Konsthögskolan sa att illustrationerna var kitsch
“Man hade aldrig ritat Evert Taube på det här sättet.”
Jag läser Revolution Poetry och jag läser den igen
Jag bedömer kvalitén utifrån de oskrivna reglerna

Var inte för politisk, du stöter bort läsare då
Var inte för privat, du måste lämna utrymme för läsaren 
Var inte för sentimental, det går inte att ta åt sig texten då

Men allting är politiskt; språket är politiskt, läsningen är politisk
Om jag hade varit
Sara Nazari som framförde dikten “Livet” där på TV4
hade jag känt
Jag vill inte att ni ska le och nicka och applådera
Jag vill att ni ska se mig
och lyssna på vad jag har att säga

 


 

Omslagsbild av boken. Illustration: Maria Fröhlich och Steffi Alouch.

Boken Revolution Poetry ges ut på förlaget Bonnier Carlsen, 2018. Redaktörer är Nachla Vargas Alaeb, Nina Rashid, Daniela Ruz.

Medverkande poeter: Burcu Sahin, Halima Shegow, Lovisa Wessberg, Makda Embaie, Meron Mangasha, Mona Monasar, Nabila Abdul Fattah, Nachla Libre, Nawroz Zakholy, Nebay Meles, Neftali Milfuegos, Nina Rashid, Quena Soruco, Rojda Sekersöz, Saman Sokhanran, Sara Benafshe Qasem, Sanam Qasem, Sara Nazari, S.T.I.C.S POETS, Yodit Girmay , Dusan Marinkovic, Ikram Abdulkadir, Max Miliciano, Shantis, Iman Talabani, Hedy Aliyar, Robin Nazari, Mariama Jobe, Salih Bilic.

Följ Revolution Poetry här.


Toppbild: selfie av Linnéa Ndangoya Palmcrantz

Redaktör: Macarena Dusant

AV