Okwui Enwezor 1963-2019

Okwui Enwezor 1963-2019

Ett av konstens stora namn, Okwui Enwezor, har gått bort vid 55 års ålder efter en tids sjukdom i cancer.


Okwui Enwezor föddes i Calabar, Nigeria, 1963 och är en av vår tids viktigaste konstcurator och konstkritiker. Han utbildade sig vid New Jersey City University där han tog en kandidatexamen i statsvetenskap. Men det var som curator för utställningar som Enwezor slog igenom som ett namn inom konsten.

Genom sitt arbete ville Okwui Enwezor öppna upp konstvärlden och var tidig med att presentera samt lyfta konstnärer från den afrikanska kontinenten. Han ville decentralisera en eurocentrisk och västerländsk konstvärld, vilket innebär att ändra föreställningen kring centrum och periferi.

Okwui Enwezors arbete började med att han noterade avsaknaden av afrikanska konstnärer i museernas utställningar i väst. Enwezor började därför skriva konstkritik. Han startade även en tidskrift 1994 tillsammans med konstkritikerna Chika Okeke-Agulu och Salah Hassan för att lyfta fram afrikanska konstnärer, NKA: Journal of Contemporary African Art. Enwezor var mycket intresserad av poesi, något som han ägnade sig åt innan han började arbeta med konst. Det sägs att han ska ha bott bredvid den legendariska Nuyorican Poets Café i Harlem, New York.

Som curator fick Okwui Enwezor sitt genombrott med fotoutställningen In/sight:African Photographers, 1940 to the present som visades på Guggenheim Museum i New York 1996. Genombrottet hängde även ihop med att han var konstnärlig ledare för den andra Johannesburgbiennalen 1997. Fotoutställningen på Guggenheim presenterade 30 konstnärer från den afrikanska kontinenten med syftet att omformulera den ensidiga bilden av Afrika och dess konstscen.

Enwezor var den första curatorn född utanför Europa att vara konstnärlig ledare för en Documentautställning, Documenta 11 i Kassel 2002. Just Documenta 11 var den första Documentautställningen att ta upp postkoloniala frågor och satte ribban högt för kommande utställningar som närmade sig dessa frågor. Han var den första curatorn född i ett afrikanskt land att curera konstvärldens största och mest prestigefyllda biennal år 2015: Venedigbiennalen.

2014 blev Okwui Enwezor listad som en av konstvärldens mäktigaste person hos Art Review. Han har hunnit curera otaliga utställningar och biennaler under åren. Många har utmärkts vara ambitiösa projekt som Venedigbiennalen 2015. Där skapade Enwezor en mäktig utställning i den stora utställningslokalen Arsenalen. Något jag minns som labyrintiskt och maxat, konsten var installerad så nära varandra att det skapade en tät värld av vittnesmål och berättelser. Själva titeln för biennalen var All The World’s Futures.

Okwui Enwezor kommer att saknas som en kraft som ändrade konstvärlden och lärde oss om möjligheterna att förändra kanon. Han kommer att bli ihågkommen som en av våra stora curatorer och som rymde en enorm intellektuell kapacitet.

 


Toppbild: Okwui Enwezor. Foto: Giorgio Zucchiatti för Venedigbiennalen 2015

AV