Bad Bunny – Yo Perreo Sola

Bad Bunny – Yo Perreo Sola

Den puertoricanska artisten Bad Bunny släppte för en dryg vecka sen sin video till låten “Yo Perreo Sola”, som han regisserat tillsammans med fotografen Stillz. Med närmare 80 miljoner visningar på Youtube är det med stor säkerhet den senaste veckans mest sedda musikvideo i världen – allt Bad Bunny släpper just nu blir direkt jättestort.

Vissa har kritiserat videon för att ha ett ytligt påklistrat feministiskt innehåll, där slogans som “Kvinnor regerar” och “Ni una menos” står uppsatta på väggarna medan den kvinna som faktiskt sjunger en del av refrängerna inte står med som artist eller syns i musikvideon. Men – och det kanske förvånar, om man inte känner till Bad Bunnys karriär – tankegodset går egentligen mycket djupare än så. Frågan är om en så stor och kommersiellt framgångsrik artist någonsin har släppt en video som utan några begränsningar leker med cisnormerna och könsuttrycken på det sätt som den här gör.

 

 

I videon iklär sig Bad Bunny sju olika roller, varav tre i det som normativtbetraktas som kvinnokläder, med hår och smink stylat på vad som ska läsas vara ett extremt feminint sätt. Några av de andra rollerna kan betraktas som ambivalenta i könsuttryck, bland annat en där artisten står klädd i rosa outfit i ett fält med blommor som perrear. (Uppenbarligen är det en dansform så stor i att till och med blommorna på ängen omkring honom börjar dansa och twerka.) Och i en av rollerna är Bad Bunny iklädd ett väldigt tydligt macho mansuttryck, med tillhörande beteende. Men den rollen presenteras inte som sannare än någon av de andra – snarare tvärtom, ett överdrivet draguttryck bland alla andra. Som poeten Tede Mathews en gång sa: Man föds naken, allt annat är drag.

I en nyckelscen dansar Bad Bunny som överdrivet tydligt maskulin sinnrikt ihopklipt med Bad Bunny som överdrivet tydligt feminin; Bad Bunny intar båda perreons könade roller. Han är båda samtidigt och han är ingendera, han lever in sig i positionerna. Liknande flerfaldiga positioner finns också i låttexten, som växlar mellan första- och tredjeperson, och Bad Bunny sjunger som en kvinna i jagform om respekt och att välja själv vem man vill dansa med. Den respekten finns på många sätt inbyggd i perreo som dansform – det har alltid varit en dans där medgivande, tydlighet och gränsdragning är grundstenar. Och i videon förstärks den också med ett skrivet budskap i slutet, “Om hon inte vill dansa med dig, respektera henne, hon dansar ensam.”

Låttitelns alternativ att dansa ensam, utan någon annan, presenteras inte på något sätt som ett sämre alternativ än att göra det tillsammans. Och videons tolkning av att dansa själv, att ikläda sig alla rollerna samtidigt, är ett ännu mer fritt sätt att gå tillväga.


Syntolkning, toppbild: Artisten Bad Bunny i mansdrag perrear med Bad Bunny i kvinnodrag.

AV