ett träd där lemmarna vikts undan
och sökt ett annat sätt att växa på
inget är mer levande än klorofyllet,
medan det är blodet som löser upp
särdelningen i fogen mellan stam och mark
gör att munnen förlorar kontakten med syret:
det skapas alltid två huvuden ur samma kropp,
hörseln och smaken däremot går samman
armen simmar vid sidan av den andra armen
snida rotens nät
ska tiden bygga stammens bredd
snida rotens nät
och sila tiden.
halveringstid följer på halveringstid
en dragen tråd under ytan
räcker till andra sidan ängen
och sedan in i berget
en uppbyggnad lever vidare till annan:
spruckna höljen
beklädnaden, ursinnet växer sig större
när kroppen är levrad förlorar också köttet kontakten med huden
som spiraler riktas talet inåt
verktygen tas i beredskap,
skallarna delas,
att vittna särslitningen gör kontrasten tydligare:
den skrovliga insidan
en svidande spänd hud som stramar åt, och formar sig
världen, personen
som ömsom slitit skinnet från kroppen ömsom stått orörlig
barnet förpuppas inifrån och ut:
världen tecknas och spänns över en glob
den ena tiden blir till den andra, drivande öar
dagar blir varandra lika som ansikten
en sträckt rörelse bänder tiden
och kroppen stannar till i den tjocka luften
innanför ögonlocket kurar ögat
bidar blicken som var blind
såret flödar
ur ytan stiger den nya tiden
lite mer tillbakadraget
som ett mindre djur kan det kravla
eller människor i mitten av en natt
utrymmet i nerv och yta blir oändligt
pulsens förändrade rytm
gör sönderdelning transformerad
och när sprickor i mark och golv vidgas
måste barnen räddas
måste alla ligga brygga över avgrunder
ett barn lutar sig mot det andra
en värld är grönskan
även om barnet är fött
koagulerar det direkt
och rösten kan inte höras
eftersom skogen är svald
och väggarna brutna
det hetsas fåglar
på ett sätt som påminner om storm
de känner inte igen sättet
handen för dem framåt
det är ett uttryck för den gamla tidens frihet
rör sig allt närmare i cirklar, dagarna.
kamma vägar i försök att finna ordning,
men vräka dem omkull i trassel
havet enklare att sköta
ingen stad, ingen fågel att mata
huvudskålen som en putsad skål
de putsade benen sorterat ett och ett
först mitt på dagen blir dörren öppen
röster är inte längre ett hinder
det nya rummet är byggt
Charlotte Qvandt bor i i Stockholm. Verksam som poet. Debuterade 2007 med Söka min mors ro. Aktuell med diktsamlingen Vi, Tigerhjärtat (Holmstrand böcker) och i början av 2016 släpps Epikris på Sadura förlag.
Denna text är ett sätt att se på tid, och se på dess transparens och/eller sönderfall.
Kommentera