– är inte en jakt, är inte heller en början
Huset kan vara en fysisk plats som finns återgiven på en ritning. Dess gula färg kan vara ett svar på en fråga
Materialen, träet, träden kan vara min mammas röst, min mormors. Det kan vara min mormors mors röst, hennes mors
Dessa kan vara återgivna genom vedertagna element såsom väggar, golv, tak
Väggarnas isolering rymmer delar av skelett, sågspån, tygstycken, svepningar: upphov till liv, deras avslutningar. Gömda skatter och rester av människor
Vandra genom detta. Ett eko. Springor
Där finns sängar och platser för vila, ytor som dammet faller över, sakta som snö
När människorna på platsen är avlidna blir huset en behållare att samla minne. Veckla ut och skapa detta ursprung, söka efter det. Ett svar. Skapa sin rot
Jag bär alla fönster som ögon
En stormig sommardag när jag fyllde fyra år, hur en kulblixt kommer rullande genom huset
Ljuset ramlar vidare och faller över dammkorn
I album sitter bilder där objektens ansikten stelnade för hundra år sedan eller mer
Alla som kommit innan mig till huset har letat sig in i timrets ådring, innan mig är erfarenheten tätt sluten om tiden
Och om jag vaknar mitt i natten av regnet ska det dröja en stund innan sömnen röjer rent och omsluter
Kan knak och brak leta runt i timret, kan jag undra vem det är som smyger
Uppe på vinden finns fällor för mössen i vrårna. När de smäller går de att vittja
Jag ligger ensam på vinden för att sova. Vind far genom väggspringor ut i rummet
En egen värld av mörker breder ut sig på den bortre delen av vinden
Från ställningar är kläder hängda under plast
En lukt av ålder, en hyvlad yta av tid.
Vad jag är mest rädd för är skuggor
Det är så mycket kropp närvarande
Och frånvarande
Sjön för ett glidande samtal med mina invärtes parter om saknad och mentala kartor, människor som fallit i minne
Rösterna upplöses som besudlingar i vatten, likaså mina simtag, och alla de andetag jag skulle kunnat ta
Sjön har en högre densitet än luften. På botten kan jag gömma hemligheter när jag sänker dem. I sjön har ögats yta inte samma möjlighet att sortera synintrycken. Saker kan ske som inte är medvetna om varandra
Kännetecknande för sjön är också ett varierande djup med möjligheten att fortsätta ner och bort
En flora och en fauna. Hår och textiliers mer långsamt svepande rörelser
Jag har alltid klamrat mig fast i en pir de plockat bort sten för sten
Alltid kastat macka från den piren
Alltid varit stenen
När kroppen simmar och tumlar om, ska benet gå av
Inuti benet märg
inuti trädet, trä
inuti stenen, sten
en sorts antimateria en rädsla ett förflutet en tyngd
Färger mattas av in i det svarta, träden håller vakt
järnet stannar kvar i vattnet
Det måste varit någon som har drunknat
Det inneslutna: berättelserna omslutna
Som ett svärd eller fackla, håller jag yxan stadigt i handen utan att darra
Det handlar om att lyssna, mitt inre
Om jag vaknar mitt i natten kan det dröja en stund innan
sömnen röjer rent
Bildas hålrum mellan andetag
Andens vikt, en friktion är markerad
Går längs gränserna och känner dem inuti känner musklerna mjukna och viska
När jag är som mest öppen kommer rösten glidande
Jag vet inte var jag är
Vart jag varit
Jag bär min röst som en insydd ros
Det pulserar vid halsartären, och i tinningen
Jag är en person som upplever allt detta, som kroppslöst vandrar runt för att kunna ta emot det
Vad menas med ett eko, vad ska man söka efter
Det handlar om att höra röster ropa och undra
Jag spar en grodkropp under en plastask för att blotta skelettet
När jag når ner under rotsystemen och upp över trädtopparna uppfyller detta mig:
Vinden viner över mina öppna ytor. Jag kan även höra den andra tiden
Känna en annan sorts värme, en annan textur
Det öppnas ett hål även inuti min kropp som går att följa ner i rotsystemen
Utan att göra ont händer allt detta, men en längtan föds. Och en saknad
Växtligheten blir en dynamisk rörelse när den tar över
Irra runt i ormbunkar och försvinna
Hade det varit vinter hade snön aldrig nuddat marken
Vegetationen välver sig in över huvudet, fyller ut sin flyktiga röst
Rinner ropar sökande efter en gryning att upplösas i
Ogräs kryper i grusgången: strukturer bland stenar grusgången välver sig in runt huset från grinden
Clematisen sänder sina små fästtrådar ut mot gården för att fastna
Äldre än mormor måste den ha varit
Dess ljusblå, utslagna, små munnar
När träd bestämt sig för att dö, syns det direkt i dess täthet
Ur tallen rasar fåglar och deras bon
En ton som slår an mellan grenar: nu har trädet börjat glesa ur
Stammen är mjuk och mjölig
Jag förblir lupiner och förvildad ros förblir sittande på en stubbe
I uthusens mörker tränger rallarrosor upp likt fyrar höga och tunnhudade
Helt utan leder ter de sig Bockar när vinden sveper in
Hallonlandet åldras av kvickrotsrösten
Rabarbern smyger ut över gräsmattan
Anden rör kroppen i puls, den flaxar och fäktar mot marken
Det är som kyla som springer bland fjädrar
Blodet som reser sig och far genom kroppen mot munnen Eller när jag tar på fjärilars vingar, och lämnar dem att dö
Är: ett äppelträd som skjuter nytt
Tycks trädet vara böljande vatten
Stängslet har lossnat från stagen, släppt alla förtöjningar
Att rymma röst: Rymma alla dessa röster
Rymma alla sina egna röster
skilja egna röster från andras
Det sker något inuti tanken om framtiden när jag står som upphov och skapare även till mitt ursprung. När jag öppnar varje ägg och letar efter dess mjuka, rinnande, kärna som för att försöka fånga den
Det är jag nu
Vara stark
Vara vattnets kropp
Vara vattnets rot skära vattnets rot kapa den
Sjön breder ut sig som en yta att aldrig stanna vid, utan något för mig att kasta mig ner genom den och simma ut
Dess förmåga att bryta ljuset i lager och kasta strålarna ner mot det befolkade bottenslammet är något jag vill nå och röra vid
Ån är ett sätt för sjön att inte brista
Den ovala öppningen är sluten
Charlotte Qvandt bor i i Stockholm. Verksam som poet och brottsutredare. Debuterade 2007 med Söka min mors ro. Aktuell med diktsamlingen Vi, Tigerhjärtat (Holmstrand böcker) och i början av 2016 släpps Obductio på Sadura förlag.
Jakten 1, handlar om ett sökande efter ursprung. Den låg till grund för en utställning som visades på Stockholms stadsbibliotek och Blackebergs bibliotek under 2015 då Charlotte samarbetade med bildkonstnären Elisa Rossholm. Texten är inte tidigare publicerad, men läst i samband med vernissager i en tidigare version.
Kommentera