Moderaternas hundvisslepolitik

Moderaternas hundvisslepolitik

Måndagen 2 mars publicerade Moderaterna en bild i sitt instagramflöde där partiledaren Ulf Kristersson poserar i jaktkläder, med citatet “Stärk gränsen!” skrivet mitt över och texten “Fylktingkrisen 2015 får inte upprepas. Sverige måste stödja Greklands arbete med att skydda EU:s yttre gräns” skrivet längst ner. Bilden skapade stor uppståndelse i sociala medier eftersom fotografiet på Kristersson i kombination med budskapet tolkades som att Moderaterna stöttar tanken på att jaga och skjuta flyktingar Bilden byttes senare på eftermiddagen ut mot en med samma budskap, men där Kristersson istället bär kostym. Moderaterna menar att fotografiet inte är viktigt, utan enbart den politiska budskapet, och deras pressekreterare Siri Steijer säger att den första versionen “tog fokus” från den viktiga frågan.

 

“Stärk gränsen! – Ulf Kristersson (M). Flyktingskrisen 2015 får aldrig upprepas. Sverige måste stödja Greklands arbete med att skydda EU:s yttre gränser.” Skärmdump från Moderaternas Facebooksida 2020.

 

Men vi är övertygade om att det inte var ett slumpmässigt bildval. Kultwatch har följt Moderaternas marknadsföring på senare år och partiet har fört en aggressiv och populistisk kampanj som segmenterar rasism och klasskillnader, hetsar till militarisering av det offentliga rummet (i specifika områden dock), utpekar svenska ungdomar som terrorister samt föreslår upprustning mot människor som flyr krig och befinner sig i nöd. Och i många situationer, istället för att säga budskapet rakt ut, använder Moderaterna just språkliga och bildmässiga koder som offensiva antydningar, i vad som allt tydligare är en medveten strategi. En strategi som rider på klickmediernas vinklade rapporteringar.

 

"Tillåtet gängtecken i skolan: Handuppsträckning." Moderaternas valkampanj i Stockholm.
“Tillåtet gängtecken i skolan: handuppräckning. Moderaterna gör den största satsningen på skolan, med högre löner och fler lärare. #slutsnackat” Foto: Macarena Dusant 2018.

 

“Inga terrorister på våra gator. Rösta på Tomas Tobé i Europavalet 26 maj”. Foto: Macarena Dusant, 2019.

 

Det kallas ofta “hundvisslepolitik”. En hundvisselpipa avger ett ljud som människor inte kan höra, och som den som visslar kan påstå inte finns. På samma sätt skickar Moderaterna ut kodade budskap som på ett genomtänkt sätt kan skicka signaler till högerextrema väljargrupper de vill attrahera. Samtidigt som de kan påstå att det inte finns några budskap alls och verka politiskt korrekta på ytan. Strategin är sedan länge väl beprövad i konservativa sammanhang. I Nixons framgångsrika “sydstatsstrategi” på 1960- och 70-talet fick han vita rasister i USA:s sydstater att byta till det Republikanska partiet genom en politik som direkt gjorde livet sämre för svarta amerikaner, utan att säga rakt ut att detta var motivet. Istället för att öppet vara för segregation, till exempel, attackerade han “påtvingade skolsammanslagningar” och påstod sig vara för “delstaters rättigheter att bestämma sin egen politik”. Men hans väljare förstod mycket väl vad han menade.

 

“Ditt barn ska inte behöva se sig över axeln på väg hem från skolan. Ungdomsrånen ska stoppas. Moderaterna presenterar åtgärdspaket idag.” Skärmdump från Moderaternas Facebooksida 2020.

 

“Rånen mot de unga ökade med 30% förra året. Utvecklingen kan vändas – men då måste daltandet med de kriminella ungdomarna upphöra.” Skärmdump från Moderaternas Facebooksida 2020.

 

“Slopa straffrabatten för unga vuxna! Är man över 18 och har begått brott mot andra ska man ta sitt straff som en vuxen.” Skärmdump från Moderaternas Facebooksida 2020.

 

Moderaterna kan alltså mycket väl använda troper och idéer tagna direkt från hatsajter och klickmedier på häxjakt, och samtidigt påstå att de inte säger det. De kan antyda att unga killar i orten är terrorister, att orten är en no-go-zone eller att det är önskvärt att skjuta flyktingar, samtidigt som de hävdar att det inte sagt det de uppenbart sagt. Genom att hela tiden hålla sig precis innanför kanten för att kunna förneka budskapet, så lyckas de nå de obehagliga väljargrupper de önskar och reta upp vänsterdebattörer för att få uppmärksamhet, men utan att straffas ut från mainstreamdebatten.

 

“Hederskultur hör inte hemma i något land. Och den som tar sitt hedersförtryck till Sverige ska dömas och utvisas. Elisabeth Svantesson, vice partiledare (M).” Skärmdump från Moderaternas Facebooksida 2020.

 

“Svenska medborgare ska inte behöva tolk. Att lära sig svenska ska vara ett krav för medborgarskap.” Skärmdump från Moderaternas Facebooksida 2020.

 

“Inför obligatoriskt samhällskunskap för asylsökande.” Skärmdump från Moderaternas Facebooksida 2020.

AV