Den mexikanske muralisten Sens var en av deltagarna i konstfestivalen Hammarkullen Urban Arts 2017 (HUA17) i Göteborg. HUA17 var en festival med särskild fokus på en process av förankring och där verken på något sätt skulle vara knutna till området och dess befolkning. Sens verk “Migrantprinsen” belyser Hammarkullens koppling till migration. Här presenterar vi verket och en text där konstnären själv berättar om verket och dess tema. Texten går under temat En förort i färg.
Jag bestämde mig för att belysa migrantfrågan för att den är viktig just nu och att den också passar med stadsdelen Hammarkullen. Först var det bara något man berättade för mig, men efter ett tag kunde jag känna dess kontext i och med att jag bodde där under tiden jag utformade och målade min mural. Detta närde både min och muralens utveckling.
Det jag målade var en karaktär, en figur gjord i min stil, som lätt känns igen genom att karaktärens huvud består av mindre karaktärer. Jag försöker visa unionen mellan personer vilka försöker skapa en ny varelse, med högre kapacitet, som kan uppnå större saker än vad de som små individer kan uppnå för sig själva.
Huvudkaraktären seglar över havet på en träbåt som är sliten på grund av den långa och svåra resan. Där försöker jag visa att migranterna måste göra farliga riskfyllda resor utan att ens veta om de kommer nå sitt mål. Allt detta i jakt på ett bättre liv och en bättre framtid för dem eller deras familjer. Vilket oftast är enda alternativet till ett bättre liv, då dessa människor kommer från länder i krig eller med många sociala och ekonomiska konflikter.
Karaktären bär också en krona och en röd cape eftersom jag ser migranten som en väldigt modig person, modig nog att vara värdig kunglighet. De är hjältar som väljer att ta risken att migrera till platser de inte känner till och där de inte vet vad som väntar dem, men ändå sätter de alla sina hopp på att hitta något bättre. När de gör detta blir de hjältar, modiga och starka människor.
Min mural är en slags hyllning till alla dessa människor, som för mig också hör ihop med de sydamerikanska och mexikanska migranterna som försöker nå USA på jakt efter ett bättre liv. De som måste ta sig igenom hela Mexiko på godståget som kallas “Odjuret”. Det är extremt farligt, flera dagars lidande och risker för att nå gränsen. På något sätt tror jag det är en liknande känsla och situation som många afrikanska migranter och de från länder i krig i mellanöstern går igenom för att nå Europa.
I muralen målade jag också en monarkfjäril, en typ av fjäril som vandrar från Kanada till Mexiko för vintern. När jag undersökte dess symbolik som fjäril kände jag att den fungerar med hela muralens kontext och idé. Dels för att man kan koppla förändringen en person som migrerar genomgår med fjärilens metamorfos från larv till puppa till fjäril, för att slutligen pånyttfödd flyga mot ett bättre liv. Sen hör den ihop med muralens idé genom sitt namn, monarkfjäril, en monark är ju en kung eller drottning, vilket jag kopplar till idén om att hylla dem och se migranterna som hjältar, prinsar och prinsessor.
Toppbild av Lennart Navarrete.
2 kommentarer
Pingback: Sens: El príncipe migrante - Kultwatch
Pingback: I huvudet på Kristofer Lundberg: politisk kamp & konst - Kultwatch