Graffitifestivalen Spring Beast är nordens största och ordnas för femte gången i år. Festivalen äger rum i Snösätra som är ett industriområde i Stockholmsförorten Rågsved och samlar graffitimålare från hela landet. Den är idag en av få större självorganiserade graffitifestivaler med sina 9000 m2 väggyta. Inför festivalen mailar jag Hugo Röjgård några frågor om festivalens betydelse i en stad som har haft landets hårdaste nolltoleranspolicy mot graffiti. Hugo Röjgård är medarrangör och även engagerad i föreningen Graffitifrämjandet, en organisation som arbetar för att sprida kunskap om graffiti.
Hej Hugo! Berätta lite om bakgrunden till Spring Beast-festivalen!
— Hej! Spring Beast-festivalen firar fem år i år vilket är häftigt! Det hela drog igång runt 2014 då ett gäng graffitimålare, med hjälp av med Snösätras eldsjäl Percy Mickelsson, fick tillåtelse att göra ett par stora målningar på området. Målningarna imponerade på grannarna som också ville ha färg på sina väggar och så spred sig färgen över hela gatan som idag är helt bemålad! Årets festival är en hyllning till Percys tidigare partner Carina, som tragiskt gick bort förra året, och hennes fantastiska engagemang!
Festivalen produceras i år av en grupp människor som kommer från olika bakgrunder och med olika kompetenser. Den nystartade föreningen Nxt Gen Culture är drivande i projektet, men det är ett samarbete mellan föreningar, organisationer och studieförbund. Jag själv har inte varit aktivt tidigare år mer än att jag har supportat genom Graffitifrämjandet som i första hand hjälpt till med det grundläggande vad gäller ramarna för hur urvalet av konsten ska göras. Det har handlat om att se till att ha en bra line-up där så många stilar som möjligt finns representerade, att det finns en bra mix av textmålningar, characters och gatukonst med mera.
Området är stort, men det finns otroligt många grymma writers i Sverige, så det kan vara så att vissa som egentligen platsar kvalitetsmässigt inte får plats helt enkelt. Ett lyxproblem kan tyckas, men man hade ju velat ha möjligheten att låta alla som har ansökt om att vara med måla. Utöver konsten kommer det att finnas tre scener med artister och DJs samt dansare.
Vilka andra konst- eller kulturevenemang är lika stora som Spring Beast?
— Spring Beast är en stor festival, den lockar ca 10 000 personer årligen under en helg och görs på en näst intill obefintlig budget. Även om besöksantalet kan mäta sig med flera kultur- och konstevenemang, till exempel den årliga Vårsalongen på Lilljevachs konsthall i Stockholm, så är det speciella med Spring Beast att alla konstnärerna är på plats och målar samtidigt! I år kommer det 200 målare som kommer att stå sida vid sida och göra sin grej.
Hur stöttar Stockholms stad festivalen?
— Inte alls tyvärr. Vi har sökt pengar från Stockholms stad med inte fått några i år. Andra år har staden delvis varit med och stöttat, till exempel med kulturstöd för bidrag till ungdomsprojekt. Med tanke på dragkraften som området har, det är ju idag en turistmagnet, så hade man kunnat hoppas på ett större engagemang från stadens sida. Men jag antar att det fortfarande är okunskapen om dessa konstformer som håller politiker och tjänstepersoner tillbaka. Ska du till exempel hjälpa någon att göra en fotbollsturnering underlättar det om du vet vad fotboll går ut på, hur stor planen ska vara och hur många lag som väntas komma. Även om Stockholms stad nu har ett par öppna väggar så betyder inte det att beslutsfattare i kommunen är speciellt insatta kring vad graffiti och gatukonst handlar om. Men vi hoppas att det kommer tjänstepersoner och politiker till Spring Beast och tar del av festivalen så kanske det finns en större förståelse och driv från deras sida till 2020.
Hur organiseras festivalen?
— Det är i första hand ideella krafter som driver festivalen då det inte finns någon ekonomisk grundplåt att stå på. Men vi har samarbete med exempelvis Studiefrämjandet och Studieförbundet Vuxenskolan som hjälper till med kompetens och utrustning vilket är viktigt. Utan Flame Paint som sponsrar eventet med sprayfärg och Flügger som sponsrar med övrig färg hade det inte blivit något av festivalen. Drömmen hade ju varit att de som driver projektet kunde få betalt för sitt arbete, det är hundratals timmar som läggs ner på att arrangera detta. Det vore också fint om konstnärerna kunde få något mer än mat och färg, som till exempel ett arvode.
Festivalen startade under Stockholm stads nolltolerans mot graffiti med ett systematiskt förföljelse av graffitiutövare som resultat. Hur förhöll sig Stockholms stad till projektet då?
— Festivalen drog igång 2014 under nolltoleransens sista suck. Så staden gjorde inte något för att begränsa festivalen. Men före 2014 hade festivalen inte varit möjlig, då rådde det hård censur. Till exempel nekades Graffitifrämjandet att göra en workshops på en tillfällig vägg på Medborgarplatsen och Riksteaterns gatukonstkonventet Art of the Streets fick inte annonsera på stadens anslagstavlor. Man förbjöds till och med att projicera graffiti på en husfasad. Det är bättre tider nu även om kunskapsnivån om dessa konstformer är fortsatt ganska låg så är det bättre idag.
Vad betyder festivalen för graffitiintresserade?
— För graffitimålare är detta vad almedalsveckan är för politiker! Människor från hela landet som delar en passion för bokstäver, färg och form besöker Spring Beast. Det uppstår många möten som leder till kontakter, samarbeten och framtida projekt. Det är svårt att inte bli inspirerad, med det stora utbudet av visuella uttryck finns här något för alla att imponeras av. Festivalen är den största med råge och skiljer sig från de allt vanligare “muralkonstfestivalerna”. Detta är en festival som lägger stor vikt vid graffitin, bokstäverna vilket vissa “muralkonstfestivaler” väljer att hålla utanför. Det är inget fel på muraler, men graffitin är grunden till det hela och får därför inte försummas bara för att en muralmålning är lättare att förstå än en graffitimålning.
Vilken betydelse har festivalen för Stockholm stads invånare?
— Det finns idag ett par öppna väggar i Stockholm där allmänheten både kan beskåda och själva måla, men Snösätra i Rågsved bjuder ju på en kvalitet och kvantitet som inte finns på de öppna väggarna. Festivalen är en folkfest, hit kommer människor som inte går på gallerier och museer i vanliga fall. Det finns ingen tröskel! Det är också fri entré och festivalen besöks av människor i olika åldrar likväl som barnfamiljer. Snösätragränd är ju ett område som man kan besöka när som helst för att se alla målningar men självklart är det under festivalen som stället kokar!
Har det funnits något liknande som Spring Beast i Stockholm tidigare?
— Graffitifrämjandet var med och gjorde Art of the Streets under tre år 2010-2012 men det var på en så begränsad yta och det var mindre på grund av nolltoleransen som inte tillät att Art of the Streets tog plats ordentligt. Sen har det gjorts olika jams både före och efter det, men inte i närheten av storleken som Spring Beast erbjuder.
Finns det på ett internationellt plan något liknande som Spring Beast?
— Internationella exempel finns, men det är inte speciellt många som har den fantastiska inramningen som Snösätragrand erbjuder. Det är därför Spring Beast har ett så gott rykte som evenemang även internationellt. Men ett exempel är Meeting of Styles som görs i olika länder runt om i världen, en festival som också fokuserar på graffiti. Sedan har vi ju alla stora muralkonstfestivaler som tenderar att likna varandra ganska mycket då dessa består mer eller mindre av samma klick konstnärer som reser runt till olika städer och målar på dessa festivaler.
Vad driver er att arbeta med festivalen?
— Kärleken för kulturen! Detta är en festival för graffitimålare av graffitimålare men som lockar många utanför graffitikulturen. Samma gäller med att festivalen även erbjuder musik och dans, det är saker vi brinner för. Det är ingen som kommer att göra detta åt oss. Sedan är det väldigt kul att samarbeta med andra, hitta lösningar och samarbeten för att få ihop det hela. Att sen se den goda stämningen mellan alla graffitimålare och besökare är guld!
Graffiti är en av världens största självorganiserade visuella konstformer. Vad är så speciellt med graffiti?
— Graffiti kommer inte från institutionerna, det är en praktik som lärs ut mellan utövare. Det är en deltagarkultur. Detta skiljer den från andra konstnärliga praktiker som oftast lärs ut på konstskolor där folk först måste ha tillgång till konstskolornas verksamhet med allt vad det innebär av inträdesprov och liknande. Detta gör att mötesplatser som Snösätra och öppna väggar där målare kan praktisera är så viktiga!
Toppbild: Bild från tidigare Spring Beast-festival. Bilden är beskuren. Foto: Hugo Röjgård ©